Sledujte práci našeho dispečinku online 15.5. – Den linky 155

Víte, na jaká čísla máte volat v případě nouze? Znáte rozdíl mezi voláním na linky 112, 155, 158 a 150? A víte, jaký kolotoč se po vytočení takové linky rozběhne? 15. května slaví svůj den linka 155. A pokud vás zajímá, jak naši dispečeři pracují, v tento den mezi desátou a patnáctou hodinou můžete sledovat online přenos na našich webových (www.zzslk.cz) či facebookových stránkách.

„Dobrý den, Záchranná služba. Jak Vám mohu pomoci?“ Stejná nebo velmi podobná věta zazní po celé republice každých 15 vteřin. Každých 15 vteřin se najde někdo, kdo nutně potřebuje pomoc zdravotníků pro sebe nebo pro své blízké. Každých 15 vteřin operátoři na dispečinku rozhodují, kam poslat sanitu, kam lékaře, kam „jen“ zdravotníka. Každých 15 vteřin rozhodují o lidských životech. Každých 15 vteřin aktivně pomáhají.

V okamžiku přijetí a vyhodnocení tísňového volání se rozběhne složitý řetězec pokynů a informací mezi volajícím na lince, operátorem a záchranáři. Pokud je to nutné a možné, rozběhne se i systém AED – tedy aktivace defibrilátorů rozmístěných mezi hasiči nebo policisty. Ty je nutné všechny nepřetržitě koordinovat a rozhodovat o případném posílení pomoci. Zároveň musí operátor v podstatě nepřetržitě komunikovat s volajícím a poskytovat mu instrukce k zajištění první pomoci do příjezdu výjezdové skupiny na místo události. A je i tím, kdo koordinuje předávání pacientů nemocnicím jako cílovým poskytovatelům akutní lůžkové péče.

Jedním z nejtěžších úkolů operátorů je poskytování pokynů volajícím tak, aby je správně pochopili a aby i naprosto neinformovaný člověk dokázal zabezpečit první pomoc postiženému, případně sám sobě. Pro tuto činnost jsou operátoři speciálně vyškoleni. Právě proto mohou prostřednictvím telefonu pomoci volajícímu provádět postupy pro záchranu života do doby, než na místo dorazí záchranáři.

Hlavním úkolem operačního střediska je nepřetržitý příjem tísňových volání a jejich vyhodnocení, řízení a koordinace činnosti výjezdových skupin celého Libereckého kraje. Tísňové výzvy přicházejí z území Libereckého kraje na linku 155, případně z operačních středisek ostatních složek integrovaného záchranného systému. Zdravotnické operační středisko je centrálním pracovištěm operačního řízení, které pracuje v nepřetržitém režimu. To znamená, že nikdy nemůže nastat okamžik, kdy by vyzvánějící telefon nikdo nezvedl.

Zdravotnické operační středisko Záchranné zdravotnické služby Libereckého kraje vzniklo 1. ledna 2007 sloučením bývalých okresních dispečinků ZZS okresů Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Semily. Hlasy, které jako první pomáhají lidem v krizových situacích, patří operátorům – sestrám specialistkám v oboru intenzivní péče s kurzem Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.

15. květen – Den linky 155

365 dní v roce, 7 dní v týdnu, 24 hodin denně tu pro vás funguje zdravotnická záchranná služba. Není to samozřejmost, na naší planetě patříme k těm šťastnějším, kteří se na odbornou a rychlou pomoc lékařů a záchranářů mohou spolehnout.

Číslo 1 094 808 odpovídá počtu všech našich loňských výjezdů. Pokud bychom si dali tu práci a začali počítat, zjistíme, že v průměru přibližně každých 15 sekund zazvoní na některém z našich operačních středisek telefon, operátorka pak přibližně každých 30 sekund vyšle ze základny vozidlo záchranné služby. A aby byl výčet čísel úplný, dodejme, že výjezdových základen je v současnosti v České republice 307.

Operátoři na středisku i záchranáři v terénu pracují pod neustálým stresem, v krátkém čase musí dělat závažná rozhodnutí a nesmí si dovolit udělat chybu. Ze všech těchto důvodů si jistě zaslouží, abychom si jejich každodenní nasazení připomněli celostátní společnou akcí: Dnem linky 155.

Datum 15. 5. je zvoleno symbolicky, s odkazem na zdravotnickou tísňovou linku 155, která představuje nejdůležitější pojítko mezi záchranáři a těmi, kdo potřebují pomoc. Operátoři, kteří obsluhují tísňovou linku, jsou zdravotníci, tedy specialisté. Připomeňme si, že v celé řadě jiných vyspělých zemí to není pravidlem. A právě proto jsou výsledky našich záchranných služeb jedny z nejlepších na světě, jsme na to právem hrdí. Díky propracovanému systému aktivní telefonické asistence je Česká republika na světové špičce v poskytování laické resuscitace lidem postiženým náhlou zástavou oběhu. Tato skutečnost zcela zásadně zvyšuje naději na záchranu a uzdravení pacienta.

Záchranné služby v České republice jsou zřizované v rámci jednotlivých krajů, aby jejich organizace mohla co nejlépe reagovat na regionální specifika. Po funkční stránce však v rámci IZS tvoří záchranné služby celek, který nerozlišuje hranice krajů. Hmatatelným důkazem je nejen každodenní mezikrajská spolupráce či společná cvičení, ale například i shodná podpora používání aplikace Záchranka. Česká republika je tak jedním z mála států na světě, který tento jednotný systém pro přesné přivolání pomoci provozuje.

Zanechte odpověď